U heeft ze vast wel eens ergens gezien: damwanden (zie afbeelding). Het zijn verticale, stalen wanden die in de grond worden getrild. De damwanden worden in de nacht van 12 mei geplaatst om de onderdoorgang van de Polderweg in twee gedeeltes te verdelen (een noordelijk en een zuidelijk deel). Zo kan eerst het noordelijk deel van de onderdoorgang gesloopt en gebouwd worden, terwijl het verkeer over het zuidelijke deel op de A1 kan blijven rijden. Op deze manier blijft de overlast voor de weggebruiker beperkt en kan deze over de A1 blijven rijden. Als de werkzaamheden aan de noordzijde van de onderdoorgang klaar zijn dan halen we de damwanden wegen verplaatsen we ze naar de zuidzijde van de onderdoorgang. Het verkeer kan nu over de (nieuwe) noordzijde rijden.
Omleiding en afsluiting
Om de damwanden veilig te kunnen plaatsen in de middenberm van de A1 sluiten we de snelweg in de richting van Amsterdam tussen vrijdag 12 mei 20:00 uur en zaterdag 13 mei 08:00 uur af tussen knooppunt Beekbergen en Apeldoorn-Zuid. Het verkeer wordt omgeleid via A50, A12, A30 en A1. Voor verkeer in de richting van Apeldoorn naar Deventer is één rijstrook beschikbaar. De onderdoorgang Polderweg blijft gewoon toegankelijk.
Trillen in de grond
De damwanden worden maar liefst 10 meter de grond in getrild. De ondergrond ter plekke is dicht en zandrijk, waardoor er flink wat energie nodig is om de damwanden zo diep in de grond te trillen. Het plaatsen van een damwand vereist gespecialiseerde apparatuur en ervaren personeel. Hier beschikt Heijmans over, net als de benodigde vergunningen om deze werkzaamheden in de nacht uit te voeren.
Beperken van impact en hinder
Het plaatsen van damwanden gaat gepaard met geluidshinder. De wanden moeten immers op de juiste plaats in de grond getrild worden en dat gebeurt met grote kracht. Om geluidshinder te beperken plaatsen we een mobiel geluidsscherm.