Geel gaat boven wit

10-04-2024
234 keer bekeken

Bij de wegwerkzaamheden ten behoeve van de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello heeft Rijkswaterstaat verkeersmaatregelen geformuleerd die moeten worden nageleefd door de aannemer, Heijmans. Eén van die aspecten is het toepassen van zichtbare aanpassingen, zoals gele belijning.

Maar hoe zit dat nu eigenlijk met die witte en gele belijning?

Een zichtbare maatregel: de gele belijning

Eén van de zichtbare aanpassingen aan de weg tijdens de wegwerkzaamheden is het aanbrengen van tijdelijke markeringen: de gele belijning op de weg. Maar hoe zit het nu eigenlijk met deze gele strepen? Gaan de witte lijnen voor de gele? Of is het juist andersom?

Wanneer worden de gele lijnen/markeringen toegepast?

De gele lijnen, ook wel tijdelijke markering genoemd, worden gedurende de werkzaamheden aan de verbreding van de A1, toegepast. Wanneer de rijstroken of rijbanen tijdelijk verlegd worden en de bestaande markering (lijnen) niet meer voldoende is om het verloop van de weg aan te duiden, wordt tijdelijke markering met een gele kleur gebruikt. Bij wegwerkzaamheden gaat de gele markering altijd boven de permanente (witte) markering. De witte, permanente markering moet worden weggehaald of onzichtbaar worden gemaakt. Dit noemen we demarkeren.

Bij belijning op de weg die voor verwarring kan zorgen, is demarkeren van de witte lijnen verplicht. Als er sprake is van parallelle markering (lijnen die dezelfde kant op gaan), is dit niet altijd noodzakelijk. Dan wordt per situatie bekeken of dit toch moet worden doorgevoerd.

De gele lijnen zijn duidelijk zichtbaar hier op de A1

Demarkeren zorgt ervoor dat de witte belijning onzichtbaar wordt en alleen de gele belijning zichtbaar is. Dit gebeurt met speciale zwart/grijze verf die over de bestaande witte belijning wordt aangebracht. Hierdoor wordt de witte belijning minder zichtbaar, zodat alleen de gele belijning zichtbaar is voor de weggebruiker.

Waarom verdwijnt de demarkering soms op de A1?

De demarkering verdwijnt door het vele verkeer dat over de belijning rijdt, vooral als deze zich op een plek in het rijspoor bevindt. Daarnaast kan de ligging van de A1 (oost-west) ten opzichte van de op- en ondergaande zon soms ongunstig zijn: door de schittering van de zon is de belijning minder goed zichtbaar. Dit kan leiden tot onduidelijke situaties. Om de witte lijnen veilig te herstellen en minder zichtbaar te maken is het noodzakelijk om de weg af te sluiten en/of het verkeer stil te leggen. Dit is niet altijd mogelijk of wenselijk vanwege de impact op de weggebruiker. Zodra er wel mogelijkheden zijn om de lijnen te demarkeren, wordt er direct actie ondernomen. Rijkswaterstaat en Heijmans hebben hier veel aandacht voor.

Waarom worden de witte lijnen niet volledig verwijderd?

Hoewel het in eerste instantie een goed idee lijkt, zou het verwijderen van de goed en stevig aangebrachte witte belijning te veel schade aan het asfalt veroorzaken die later - met opnieuw overlast voor het verkeer - moet worden hersteld. Bovendien brengt dit extra kosten met zich mee.

Geel gaat boven wit

Bij werkzaamheden aan de weg, gaan tijdelijke gele markeringen altijd boven de witte belijning.

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen