Hoe staat het met de Polderweg?

06-03-2023
2787 keer bekeken

Een aantal bomen zijn verwijderd, de busbaan is verlegd en de ondergrond wordt sterk genoeg gemaakt om de nieuwe onderdoorgang te dragen. De komende tijd gaat u langzaam steeds meer zien van de nieuwe onderdoorgang bij de Polderweg.

Heijmans maakt, in opdracht van Rijkswaterstaat, de onderdoorgang bij de Polderweg langer en breder. Achter de schermen werkt Heijmans aan het afronden van het Definitief Ontwerp (DO). Een uitdagende puzzel waarin techniek en planning hand in hand gaat met bereikbaarheid en duurzaamheid.  Dennis Jongste is werkvoorbereider bij Heijmans en vertelt over de uitdagingen binnen dit project. 

Overzichtsfoto werkzaamheden Polderweg

Waar zijn jullie nu mee bezig? 

‘We bereiden de sloop- en opbouw werkzaamheden voor van de onderdoorgang. De eerste werkzaamheden beginnen in juni. Dan verwijderen we de vleugelwanden en brengen we de nieuwe wanden aan. We werken in twee fasen; we starten aan de noordkant en eindigen aan de zuidkant.’  

Dennis Jongste
Dennis Jongste van Heijmans
Wat kan het verkeer en de omgeving de komende tijd verwachten? 

‘We vinden het belangrijk om de bereikbaarheid te behouden en minimaal overlast te geven voor de omwonenden. We kijken zorgvuldig naar de planning van de werkzaamheden. Het verkeer zal in principe niets merken van de bouw, maar we ontkomen niet aan nachtwerk en aan een afsluiting van een paar dagen. Dit hebben we nodig om veilig het dak van de bestaande onderdoorgang te kunnen verwijderen. We plannen dit bewust in de zomervakantie, een wat rustigere periode. Ik vind het mooi dat we ondanks de vele en soms complexe werkzaamheden toch de bereikbaarheid zo veel mogelijk kunnen behouden.’ 

Met welke uitdagingen heb je nog meer te maken? 

‘Naast bereikbaarheid willen we bijdragen aan zo min mogelijk uitstoot van CO2. Daarom maken we gebruik van bijvoorbeeld elektrische machines, als deze op het juiste moment beschikbaar zijn. We willen de wanden van de nieuwe onderdoorgang aanbrengen met een elektrische damwandstelling.’  

De grond wordt voorbelast
De grond wordt voorbelast
Wat doen jullie nog meer aan duurzaamheid? 

‘We hergebruiken het beton uit het gesloopte deel in het nieuwe deel. Het materiaal brengen we eerst naar de verwerker Attero zodat zij daar nieuw bruikbaar materiaal van kunnen maken. Dit hoeven we niet per se te gebruiken op deze locatie, maar kunnen we ook elders inzetten.’  

Wat is jouw wens voor het project?  

‘Als ik in 2025 terugkijk op het project Polderweg hoop ik een positieve herinnering te hebben. Dat iedereen die gewerkt heeft aan de realisatie weer veilig thuis is gekomen na zijn werkdag en dat de omwonenden niet te veel overlast hebben gehad van de werkzaamheden en terugkijken op een succesvolle periode met een mooi resultaat.’ 


In opdracht van Rijkswaterstaat voert Heijmans de komende jaren de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello uit. De werkzaamheden zijn vorig jaar december gestart en duren tot eind 2024. Een van de werklocaties is de Polderweg. Hier is onder andere een verbreding van de onderdoorgang nodig.  

Plattegrond
Locatie Polderweg

De onderdoorgang Polderweg verbindt de wijk de Maten met het buitengebied van Apeldoorn. De nieuwe onderdoorgang biedt ruimte aan een rijbaan, een tweezijdig fietspad en een voetpad met een ecologische zone. We houden u regelmatig op de hoogte van de voortgang.  

Impressie nieuwe situatie
Impressie van de nieuwe onderdoorgang

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen