Al bijna 50 stuks groot elektrisch materieel ingezet bij de verbreding van de A1

15-02-2024
1657 keer bekeken

Rijkswaterstaat en Heijmans hebben de gedeelde ambitie om klimaatneutraal aan een gezonde leefomgeving te werken. De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello is een duurzaam voorbeeld voor toekomstige infraprojecten.

Stap voor stap zijn we op weg naar een emissieloze, circulaire uitvoering vol nieuwe technieken. Het verduurzamen van de gehele keten maakt dit project uniek. Een ontdekkingsreis waarin Rijkswaterstaat en Heijmans lessen en successen delen.

Veel materieel elektrisch aangedreven

Van vrachtwagens tot graafmachines; heel veel materieel wordt elektrisch aangedreven. Materieel dat niet emissieloos is, draait op biobrandstof. Een grensverleggende operatie in de bouwwereld. Daardoor daalt de uitstoot van schadelijke stoffen van het project sterk.

Al bijna 50 stuks

Inmiddels zijn er tot op heden al bijna 50 stuks  groot elektrisch materieel ingezet bij de verbreding van de A1. Dit mag gerust bijzonder veel genoemd worden. Ben je benieuwd welk elektrisch materieel we inzetten? We verzamelden een overzicht.

Stuks Soort Merk Type
2 Rupskraan Liebherr R922BE
2 Verdichtingswals asfalt HAMM HW90
4 Verreiker Manitou MRT 2660e
2 Tandemtrilwals Bomag BW100
2 Verdichtingswals grond/puin Bomag BW213D
1 Rupsgraafmachine Hyundai HX260AL
1 Mobiele graafmachine Liebherr 916
1 Mobiele draadkraan PVE EC80
2 Shovel Giant G2200e
1 Shovel Kamer 5500E
1 Shovel Volvo L120H*
2 Batterij container Smartgrid 500
1 Aandrijfunit Fundex Equipment FPS
Kernboorwagen Burtec -
20  Vrachtwagen Volvo FH
6 Torenkraan Vicario Diverse

* wordt verwacht

Wat is een rupskraan?

Een rupskraan is een graafmachine op stalen rupsbanden. Deze stalen rupsen zorgen ervoor dat de kraan op moeilijk begaanbare en ondraagkrachtige ondergronden kan bewegen.  Lees hier het artikel: “Pionieren met de rupskraan”. Heijmans heeft 2 rupskranen op dit werk van het merk Liebherr, type R922BE.

De elektrische rupskraan aan het laden bij de batterijcontainer

Wat is een (asfalt) verdichtingswals?

Een asftaltverdichtingswals is een machine die ingezet wordt bij asfalteringswerkzaamheden. De grote ronde wielen zijn de walsen en door de grootte en het gewicht kan de wals het pas gelegde asfalt verder verdichten. Heijmans heeft twee 2 elektrische walsen in het arsenaal, tweemaal een HAMM HW90. In het rijtje vind u ook een verdichtingswals voor grond en puin. Deze werkt op dezelfde manier maar dan voor het verdichten van grond en puin. Heijmans zet hiervoor tweemaal de Bomag BW213D in.

Een elektrische verdichtingswals

Wat is een verreiker?

Een verreiker houdt het midden tussen een heftruck en een hijskraan in. De verreiker heeft een hefmechanisme waarmee de machine gemakkelijk zware lasten kan tillen en verplaatsen. Door de uitschuifdelen is het mogelijk om ook op hoogte of over een grotere afstand deze lasten te tillen. Een ander voordeel is dat de verreiker erg wendbaar en makkelijk te verplaatsen is. Omdat een verreiker multifunctioneel is, wordt hij voor veel verschillende taken ingezet. Bij de verbreding van de A1 gebruiken we de verreikers als heftruck, hoogwerker of shovel. Heijmans werkt met 4 verreikers van het merk Manitou, type MRT2660e. 

Verreikers van het merk Manitou

Wat is een elektrische draadkraan?

De elektrische draadkraan is een kraan die een heel kenmerkende, lange giek heeft. Hieraan kunnen verschillende hulpstukken worden gehangen om bijvoorbeeld materialen te heien of te trillen. Zo wordt de elektrische draadkraan ingezet voor het trillen van damwanden, maar ook om heipalen in de grond aan te brengen. Heijmans zet momenteel 1 elektrische mobiele kraan in bij de verbreding van de A1 van het merk PVE, type EC80. Deze wordt met name ingezet voor het trillen van damwanden (link naar artikel: damwanden trillen Heeringstraat).

De elektrische draadkraan van het merk PVE aan het werk met het trillen van damwanden nabij Nieuw Schuilenburg.

Wat is een torenkraan?

Deze kraan bestaat uit een hoge mast en een betonnen voet. Omdat de mast vaak op een soort rails staat, kun je de kraan  beperkt verplaatsen. Bovenaan de mast zit een horizontaal gedeelte, de giek, die ook zelfstandig kan draaien. Voor dit project heeft Heijmans kleinere, elektrische mobiele torenkranen ingezet op banden waardoor ze makkelijk te verplaatsen zijn.

Wat is een kernboorwagen?

Een kernboorwagen wordt ingezet bij inspecties van asfalt of beton. Een kernboorwagen boort met een holle boor een cilinder uit het asfalt of beton. Aan de hand van het geboorde monster kan bijvoorbeeld worden bepaald wat de status van het stuk asfalt of weg is en wat voor soort asfalt er eerder gebruikt is. Daarnaast wordt bepaald of het gebruikte asfalt goed verdicht is. Heijmans werkt met een kernboorwagen van het merk Burtec.

De elektrische kernboorwagen van het merk Burtec

Wat is een shovel?

Een shovel is een multifunctionele machine -ook wel laadschop of wiellader genoemd - die op diverse manieren wordt ingezet bij de verbreding van de A1. Op de shovel kunnen verschillende voorzetstukken worden geplaatst om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, zoals een dichte bak of puinbak. De shovel is erg wendbaar en kan daardoor op veel plekken worden ingezet. Heijmans werkt met shovels van de merken Giant, Kamer en Volvo. In totaal worden er vier ingezet op dit project voor het laden van zand en puin in de vrachtwagens, het maken van funderingen van de uiteindelijke asfaltwegen.

Een elektrische shovel aan ’t laden op het laadplein van Heijmans in Wilp. Dit laadplein is speciaal ingericht voor het laden van groot materieel.

Vracht- en personenwagens

Vanzelfsprekend wordt er ook gewerkt met elektrische vrachtwagens. Intussen worden er al 20 van ingezet, Volvo FH 540.

Een klein deel van de elektrische vrachtwagens die worden ingezet bij de verbreding van de A1.

Ook elektrisch: de e-Vito bus die wordt ingezet voor personenvervoer op de A1.

Nog veel meer elektrisch

Intussen rijdt zo’n 80% van de personenauto’s die betrokken zijn bij de verbreding al elektrisch. Dat percentage wordt in 2024 nóg veel hoger. Daarnaast zijn het Informatiecentrum en de keet op het depot in Wilp uitgerust met zonnepanelen en is er zelfs een zonnecrème adapter op stroom.

De inzet van het groot elektrisch materieel past uitstekend in de ambitie van Rijkswaterstaat en Heijmans om zoveel mogelijk emissieloos en circulair te bouwen. In 2024 zullen nog meer groot elektrisch materieel stukken worden ingezet voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello.

 

De Heijmans zonnecreme adapter die te vinden is op het depot in Wilp

 

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen