Pionieren met de elektrische rupskraan

13-07-2023
1348 keer bekeken

Emissieloos bouwen in 2030 is de ambitie van Heijmans. Daarom zijn er sinds maart 2023 twee elektrische rupskranen bij Heijmans in gebruik, een primeur in Nederland. Een van de machinisten die op dit paradepaardje op de bouwplaats draait, is Pieter Hak. “Het is best pionieren.”

Zwaar bouwmaterieel, zoals rupsgraafmachines, zijn grote uitstoters van stikstof en CO2 op de bouwplaats. Daarom investeert Heijmans fors in de transitie van diesel naar elektrisch materieel. Dit jaar worden er daarom achttien elektrische machines in gebruik genomen, waaronder de elektrische rupskraan waar Pieter Hak sinds een paar maanden op draait in Apeldoorn.

Drie accu's

“Kijk, dit is ‘m dan”, zegt Pieter trots terwijl hij voor zijn blinkende gele rupskraan staat. Wie vluchtig zou kijken zou mogelijk niet eens zien dat dit de nieuwste aanwinst van Heijmans is. Zo op het eerste gezicht ziet de 25-tons Liebherr 922 er namelijk precies zo uit als z’n voorgangers van dit formaat. Maar wie beter kijkt spot al snel de drie accu’s die elk 130 kWh kunnen opslaan achter de cabine en de aansluiting voor de laadkabel. En ook de groene stickers op de zijkant en de ballast waarop staat ‘Deze machine werkt emissieloos’ verraden dat we hier te maken hebben met het nieuwste pronkstuk van Heijmans.

Al drie jaar werkt de 28-jarige Pieter als machinist bij Heijmans. Voorheen reed hij in de Caterpillar 336, een dieselkraan van 40 ton, maar sinds maart is hij één van de twee Heijmans-machinisten die op de allereerste elektrische Liebherr mag draaien. De komende maanden is de omgeving Apeldoorn - Twello zijn vaste werkplek. Hier werkt hij samen met zijn team aan de snelwegverbreding van de A1, tussen Apeldoorn-Zuid en Twello. Voordat hij de cabine binnenstapt gooit hij eerst zijn laarzen buiten over de klompensteun: “Ik zit hier vaker dan thuis, dus ik hou het graag netjes. Voor Heijmans is dit een grote investering, en het is mijn vaste werkplek, daar ben ik extra zuinig op.”

Knappe machine

Of het nu heel anders werken is? Dat valt volgens Pieter alles mee. “Qua draai merk ik weinig verschil als met de dieselvariant. De machine is krachtig, niet te groot en lekker wendbaar. Je kunt ‘m vrijwel overal naartoe rupsen.” En ook de cabine zelf voelt voor de machinist als thuiskomen. “De besturing van de joysticks en pedalen komt precies overeen met dat van z’n dieselbroertje. Het graven met het gps-systeem gaat ook hetzelfde. Het is gewoon een knappe machine.”

Je zou verwachten dat een elektrische rupskraan zich vrij geluidloos zou verplaatsen, maar dat valt in de praktijk tegen. Pieter vertelt: “Helaas, deze rupskraan is niet stiller. Er zitten ook meer trillingen in dan in de diesel-variant en dat is vrij hinderlijk. Daar moet ik nog altijd aan wennen.”

Afbeeldingen

Cookie-instellingen