Slanke liggers voor viaducten Koerhuis en Wilpsedijk

December 23, 2019

Hier vindt u relevante achtergrondinformatie voor weggebruikers. Ga voor actueel reisadvies naar vananaarbeter.nl

Onderdeel van de aanpak van de A1 Oost is de verbreding van twee viaducten: viaduct Koerhuis over de autoweg N348 bij Deventer en viaduct Wilpsedijk over de autoweg N790 bij Wilp.

Viaduct Koerhuis is met een overspanning van bijna 83 meter en drie tussensteunpunten de grootste. Dit viaduct wordt aan de noordzijde uitgebreid met ongeveer vijf meter en aan de zuidzijde met bijna negen meter. Het viaduct Wilpsedijk is met een overspanning van 20,5 meter een stuk kleiner. Dit viaduct wordt aan weerszijden vijf meter uitgebreid.

Voor het viaduct Koerhuis zijn begin december 2019 twintig liggers geleverd met een lengte van 16,70 meter tot 26,60 meter. De zwaarste ligger is ongeveer 125 ton. Voor het viaduct Wilpsedijk betreft het vier liggers van 20,92 meter. Bijzonder aan de viaducten is dat de beschikbare constructiehoogte beperkt is. Dit is opgelost door een massieve ligger te ontwerpen die op de bouwplaats wordt verbonden met het bestaande dek. Dit vereist een hoge nauwkeurigheid. De montage van de liggers is prima verlopen. De honderden verbindingen pasten precies. Hierdoor kon de plaatsing ruimschoots binnen de daarvoor gestelde tijd worden uitgevoerd. Met zo min mogelijk hinder voor het wegverkeer.

Images

Twitter