De onverwacht vlot verlopen verbreding van de A1: vanaf maandag wordt er weer doorgereden

07-06-2021
183 keer bekeken

De A1 is sinds vanmorgen 5.00 uur weer helemaal open, de verbreding naar 2x3 rijstroken tussen Deventer en Azelo afgerond. Niet in 2028, zoals ooit voorspeld, maar al halverwege 2021. Het mag een klein wonder heten, dat dit gelukt is. Ondanks PAS, PFAS, corona, zeldzame vleermuizen en een enorme bom.

Omgevingsmanager Tonny Arissen van Rijkswaterstaat staat bij Enter op de A1, waar de laatste 600 meter asfalt over een paar minuten gedraaid wordt. „Hé”, zegt hij, „beginnen ze nu vanaf die kant?” Soms loopt ’t inderdaad net even anders dan verwacht. In het klein, zoals nu. Of in het groot, want toen in 2013 werd besloten dat de A1 verbreed zou worden, was nog voorzien dat het karwei pas in 2028 klaar zou zijn.

„De provincies wilden niet zo lang wachten, het Rijk had er op dat moment geen geld voor over, dus kozen Gelderland en Overijssel ervoor een deel van het werk voor te financieren”, legt Arissen uit. Het verklaart waarom de werkzaamheden een voor de buitenstaander wat onlogische volgorde kregen. Eerst een stuk tussen Rijssen en Deventer-Oost én een stuk tussen Deventer en Twello. „Gelderland en Overijssel, die beide betaalden, wilden natuurlijk allebei een stuk in de eigen provincie gedaan hebben”, zegt Arissen. Het stukje er tussenin moest wachten, net als het deel dat sinds vanmorgen weer open is.

Tonny Arissen legt uit waarom de verbreding van de A1 niet gewoon rechtstreeks van Azelo naar Twello (of omgekeerd) werd afgewerkt.

Tonny Arissen legt uit waarom de verbreding van de A1 niet gewoon rechtstreeks van Azelo naar Twello (of omgekeerd) werd afgewerkt. © Frans Nikkels

Veel minder lawaai

Daar, ter hoogte van het Enterse industrieterrein, staat de omgevingsmanager op asfalt waar nog een laatste laag overheen komt. „De toplaag bestaat uit twee lagen zoab, zeer open asfalt beton”, zegt Arissen. „Dat doen we hier omdat zoab veel minder lawaai geeft. En dubbel zoab nóg minder. Dus dat wordt nabij kernen toegepast.”

Het pakte goed uit dat de provincies na 2013 druk op de ketel hielden, want een paar jaar geleden bleek het Rijk wél bereid met geld over de brug te komen. Dus konden aansluitend ook de ontbrekende wegdelen aangepakt worden. „We hadden daarbij ook wel geluk”, zegt Arissen. „Want intussen had de Raad van State een besluit genomen over de PAS, de stikstofproblematiek. Overal kwamen projecten stil te liggen.” Zo niet de verbreding van de A1.

De Raad van State legde het werk niet stil en niemand ging in beroep tegen de verleende vergunningen. „Iedereen wilde die verbreding”, concludeert Arissen. Dat is voorstelbaar. Vooral in de richting van Deventer liep de weg nabij Rijssen elke morgen helemaal vast. Daar was weliswaar een paar jaar eerder een extra strook van twee kilometer aangelegd, maar daardoor schoof de file alleen maar op. „Voor de lange termijn was verbreden de enige structurele oplossing”, zegt Arissen.

Ontmanteling bom

En toen kwam ineens ook PFAS om de hoek kijken, de stoffen die overal in blijken te zitten en waardoor grond niet zomaar meer verplaatst mocht worden. „Dat gaf niet direct vertraging. Het heeft vooral veel extra geld gekost”, legt Arissen uit. Anders lag dat bij de oude V1 uit de Tweede Wereldoorlog, waarop de wegwerkers stuitten bij Wilp. Voor de ontmanteling werd het hele dorp ontruimd en aannemer Heijmans moest maanden wachten om het stukje A1 daar af te ronden. Op andere plekken kon echter wel doorgewerkt worden, dus de vertraging viel mee.

„Tussen Rijssen en Azelo is de brede groenstrook in het midden van het tracé gebruikt, voor de extra rijstroken”, legt Arissen uit. „We hoefden daardoor niet te graven aan de zijkant van de weg en nieuwe taluds te maken.” Goedkoper én de kans daar een bom of ander ongewilde objecten aan te treffen was nihil.

Problematischer leek de ontdekking van de vleermuizen in de Linschotbrug over het Twentekanaal. „Daar zaten wel 3 of 4 zeldzame soorten bij”, zegt Arissen. Toch zomaar asfalt gaan frezen op de brug was uit den boze, want een overtreding van de Natuurbeschermingswet. Dus werden speciale kasten opgehangen, om ze weg te lokken. Met matig resultaat. „Uiteindelijk hebben we er voor gekozen onze planning aan te passen en de vleermuizen intussen nauwlettend in de gaten te houden. Gelukkig bleken ze minder schrikachtig dan gedacht”, aldus Arissen.

Geluidschermen uit Wuhan

Over vleermuizen gesproken: ook coronaperikelen leverden enige vertraging op. Niet zozeer in het Twentse deel van het werk, wel bij Deventer. „De transparante geluidsschermen die daar geplaatst zijn, komen uit… Wuhan!”, zegt Arissen met een glimlach. Voor wie het vergeten is: Wuhan is de Chinese stad waar de oorsprong van de coronapandemie lag. 

Vlakbij Arissen is intussen alles in gereedheid gebracht om de laatste 600 meter te asfalteren. Dat gaat met 7 tot 8 meter per minuut. „Jullie zijn wat eerder klaar?”, vraagt Arissen aan Maarten van Dijck, zijn evenknie van aannemer Heijmans. „Nou”, zegt Van Dijck voorzichtig, „we hebben tot 5.00 uur.”

Er moet na het asfalteren namelijk nog wel wat gebeuren, zoals het aanbrengen van belijning en het zorgvuldig vegen van de weg. Dat laatste is niet onbelangrijk. Want een open A1 is mooi, sterretjes in de voorruiten van opspattende achtergebleven asfaltstukjes veel minder…

Bron: Tubantia, Leo van Raaij, 7 juni 2021

Afbeeldingen

Twitter

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.