Het verkeer in goede banen leiden tijdens werkzaamheden op de A1, hoe werkt dat?

June 24, 2020
325 keer bekeken

De A1 is een belangrijke verbinding tussen economische gebieden binnen en buiten Nederland. Uitbreiding van de weg zorgt dan ook voor een economische impuls voor de regio. Rijkswaterstaat werkt hiervoor samen met de provincies Overijssel en Gelderland en de Cleantech Regio. Bouwbedrijf Heijmans voert de werkzaamheden uit.

Tijdens de wegwerkzaamheden op de A1 tussen Apeldoorn en Azelo moet het verkeer in goede banen worden geleid. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken worden er verschillende maatregelen getroffen voor een optimale doorstroming van het verkeer.

Maar hoe werkt het precies? We vroegen het aan Ryan Boelen, projectadviseur Verkeer en Vervoer bij Heijmans en aan Rudie de Jong, adviseur Operationeel Verkeer bij Rijkswaterstaat.

Hoe zorg je ervoor dat het verkeer in goede banen wordt geleid tijdens werkzaamheden?
Hier zijn zogenaamde ‘regelscenario’s’ voor gemaakt. Daar staan verschillende scenario’s in beschreven. Hoe wordt er bijvoorbeeld tijdens een ongeval gehandeld? Een vast onderdeel hiervan zijn de tekstwagens met reistijdinformatie. Die staan op verschillende knooppunten om de A1 heen, bijvoorbeeld bij knooppunt Beekbergen.

Je ziet nu vanwege de werkzaamheden veel borden langs de weg. Hoe zit het met deze bebording? Welk bord ‘gaat voor’ de andere borden?
Alle borden die op de weg staan gelden. Mochten ze niet gelden dan worden ze afgeplakt of afgedraaid, zodat ze niet meer zichtbaar zijn. Tijdelijke bewegwijzering met plaatsaanduidingen en omleidingsroutes zijn altijd geel.  Tijdelijke maximum snelheden worden aangegeven met de standaard witte borden met rode rand.

En alle strepen op de weg? Wat betekenen ze?
Bij wegwerkzaamheden gebruiken we een gele kleur om een tijdelijke rijbaan aan te geven. Deze strepen geven geen maximumsnelheid aan, die staan op de matrixborden of (tijdelijke) verkeersborden.De conflicterende witte lijnen worden dan met zwarte verf afgedekt. Soms zijn de witte lijnen van de ‘oude’ weg nog te zien, bijvoorbeeld bij regen of door de stand van de zon. Dat is niet te voorkomen, omdat we het asfalt zouden beschadigen om deze lijnen helemaal weg te freezen. Hier geldt voor de rijbaan altijd: volg de gele lijnen.

Gele lijnen hebben vooral een helpende functie: ze zorgen er niet alleen voor dat je op de tijdelijke rijbaan blijft, maar ze herinneren je er ook aan dat je nog steeds op een stuk weg rijdt waar gewerkt wordt. En dat je rekening moet houden met een aangepaste snelheid en versmalde rijsstroken.



Waarom worden de witte lijnen niet gewoon verwijderd?
We verwijderen alleen wat nodig is voor de verkeersveiligheid. Als de rijstroken bijvoorbeeld verlegd moet worden naar links of naar rechts, laten we de witte markering liggen. Soms kan het ook zo zijn dat de witte markering nog nut heeft, dan blijft deze ook staan. Daardoor kan het soms voorkomen dat de gele markering stopt en overgaat in witte markering.

Images

Twitter

Cookie settings