De A1 door de jaren heen

June 04, 2020
506 keer bekeken

De A1 is een belangrijke verbinding tussen economische gebieden binnen en buiten Nederland. Uitbreiding van de weg zorgt dan ook voor een economische impuls voor de regio. Rijkswaterstaat werkt hiervoor samen met de provincies Overijssel en Gelderland en de Cleantech Regio. Bouwbedrijf Heijmans voert de werkzaamheden uit.

Het is alweer ruim 40 jaar geleden dat de A1 bij Rijssen werd aangelegd. Bert Nijland (53) is als geboren en getogen Rijssenaar opgegroeid met het asfalt. Als kleuter ging hij er rolschaatsen, maar ook nu bedenkt hij sportieve challenges met de A1 als uitgangspunt.

Leven in de natuur

‘Ik ben geboren en getogen in Rijssen, een stadje in Overijssel iets ten noordwesten van Enschede. Het gebied is omgeven door natuurgebied de Borkeld, op nog geen kilometer lopen van mijn ouderlijk huis. In de jaren ’70 waren er nog geen computerspelletjes of tv; na school ging je rechtstreeks de bossen in. Het was een geweldige jeugd.’ Een idyllisch plaatje voor een stadje waar auto’s en motorfietsen net aan populariteit begonnen te winnen. ‘In de jaren ‘70 werd dit plaatje verstoord door de komst van de A1 (toen nog E8). De snelweg moest Amsterdam met Duitsland verbinden. Daarvoor lag ‘onze’ Borkeld in de weg.’

Tijdelijke rolschaatsbaan

De snelweg werd in de jaren ‘70 aangelegd. Bert was toen ongeveer 5 jaar oud. ‘Voor ons, de kinderen, was het een feest. Er was een flinke periode waarin het asfalt al klaar was, maar de snelweg nog niet toegankelijk voor verkeer. Met alle kinderen uit de buurt claimden wij de nieuwe weg daarom als extra speelterrein. Waar eerst nog bos was, lag nu een perfecte rolschaatsbaan. Ook vliegeren was ideaal op de uitgestrekte vlakte.’ Bert heeft dan ook vooral leuke herinneringen aan de weg. Voor de volwassenen van Rijssen lag dat iets anders.

Jeneverbes

‘Overijssel staat bekend om zijn jeneverbessen. Precies waar de snelweg kwam stonden jeneverbesstruiken. Niemand wilde dat deze bijzondere bessen verloren zouden gaan, daarom is de A1 met een lus door het bosgebied gelegd. Als ik nu over die lus heenrijd vind ik het toch mooi hoe een jeneverbes dit voor elkaar heeft weten te krijgen.’

Over de brug 

Ook na zijn jeugd bleef de A1 – die in de volksmond nog altijd de E8 wordt genoemd – een rol spelen in het leven van Bert. En dan voornamelijk omdat het zijn favoriete sportgebied doorklieft. ‘Ik sport wekelijks bij atletiekclub A.V. Rijssen. Het clubgebouw ligt in de Borkeld, dicht bij de stad. Van daaruit rennen we graag verder het natuurgebied in. Vroeg of laat krijg je dan te maken met de A1, zeker als je voor een langer rondje gaat. Gelukkig zijn er genoeg bruggen en tunnels om de weg over te steken.’ Het belangrijkste bruggetje was sinds augustus 2019 afgesloten voor renovatie. ‘Dat leverde binnen de vereniging de nodige problemen op. Daarom hebben wij met Rijkswaterstaat gebeld of wij een rol mochten spelen bij de heropening.’ Rijkswaterstaat reageerde enthousiast.

Eind februari ging Bert met zijn clubgenoten als eerste over het fietsbruggetje dieper De Borkeld in. ‘Daarvoor waren we dus 7 maanden gehinderd bij onze trainingen. Natuurlijk konden we gewoon gaan rennen in het natuurgebied boven de A1, maar juist aan de overkant is het gebied op zijn mooist. Daarnaast kan je door de weg over te steken je route flink uitbreiden.’ De opening was een feestje voor de vereniging en werd bijgewoond door tientallen hardlopers. ‘We zijn met zijn allen over het bruggetje gerend. Mooi dat Rijkswaterstaat openstond voor dit evenement. Zo zie je maar dat een klein fietsbruggetje een grote invloed heeft op heel veel mensen.’

Sportieve challenge

Niet lang na de opening kwam er een nieuwe reden voor de club om minder te rennen. ‘Door corona mogen we niet meer samenkomen. Daarom hebben we met de club een challenge bedacht, opnieuw met de A1 als middelpunt. We dagen mensen uit zoveel mogelijk bruggen en tunnels onder en over de A1 op te nemen in hun route. Ik rende zelf een route met 6 bruggen en tunnels.’ Of hij daarmee de winnaar is, wil Bert niet zeggen. Wel is duidelijk dat de A1, ondanks de grote impact op het bosgebied, toch ook heel leuk kan zijn.

 

Images

Twitter

Cookie settings