Niet de werkzaamheden, maar de files zijn het probleem

April 22, 2020
613 keer bekeken

De A1 is een belangrijke verbinding tussen economische gebieden binnen en buiten Nederland. Uitbreiding van de weg zorgt dan ook voor een economische impuls voor de regio. Rijkswaterstaat werkt hiervoor samen met de provincies Overijssel en Gelderland en de Cleantech Regio. Bouwbedrijf Heijmans voert de werkzaamheden uit.

In de file staan is voor niemand leuk. Maar voor een transportbedrijf met bijna 400 vrachtwagens betekent het een economische ramp.

“Door file missen onze chauffeurs vaak letterlijk en figuurlijk de boot. Een gemiste oversteek naar Engeland of Scandinavië kost ons honderden euro’s per dag,” zegt Tom Overmars, hoofdplanner bij Vos Transport. En dat is slechts één van de problemen waar zij tegenaanlopen als een vrachtwagen niet rijdt.

File
Veruit het grootste filiaal van Vos zit in Deventer. Tom was huiverig voor de invloed die de werkzaamheden aan de A1 op het bedrijf zouden hebben. “Gelukkig valt de impact erg mee. Rijkswaterstaat houdt ons goed op de hoogte, waardoor wij onze plannen erop af kunnen stemmen.” De files die ontstaan door mensen die niet goed opletten, zijn een ander verhaal. “Wij hebben strakke schema’s om met zo min mogelijk voertuigen zo veel mogelijk kilometers te maken. Dat is goed voor de portemonnee, maar zeker ook voor het milieu.” Door een file kan die planning van het ene op het andere moment in het water vallen.

Communicatie voorop
Soepel blijven samenwerken, draait toch vooral om de juiste communicatie. “Onze chauffeurs worden op verschillende manieren geïnformeerd over de werkzaamheden. Zo laten we via een nieuwsbrief weten waar en wanneer er aan de weg gewerkt wordt.” Dat die aanpak werkt is bewezen volgens Tom. “Je ziet veel buitenlandse transportbedrijven in de problemen komen. Zij ontvangen de informatie over wegwerkzaamheden niet altijd op tijd en lopen zo onverwachts tegen vertragingen aan. Wij denken na over alternatieve routes en passen waar mogelijk onze tijden aan. Lukt dat niet, dan calculeren we wat extra vertragingstijd in. Ons planningsteam houdt met alle scenario’s rekening.”

Werkzaamheden in het weekend
Toch blijft het vervelend dat de planning van de wegwerkzaamheden niet helemaal past bij die van het transportbedrijf. Veel werkzaamheden worden gepland in de avond of in het weekend. Fijn voor particulieren, maar voor transportbedrijven is dat juist een belangrijk moment van de week. “Op zaterdagen vertrekken er geregeld 90 tot 100 vrachtwagens over de A1 richting de boot naar Engeland. Staan die allemaal stil, dan kost dat enorm veel geld. Gelukkig zijn de werkzaamheden gefaseerd waardoor we daarmee rekening kunnen houden in onze planning.”

Duurzaamheid voorop
Transportbedrijf Vos is blij als de werkzaamheden erop zitten en de A1 breder is. Ondertussen werken zij zelf ook hard aan oplossingen om fileproblemen te verminderen. “Zo zijn wij bezig met een containerterminal in Deventer. De containers die aankomen in de haven van Rotterdam hoeven dan niet meer over de weg naar ons distributiecentrum, maar kunnen gewoon via het water. Dat scheelt een hele hoop verkeer, en we maken beter gebruik van de goede infrastructuur die wij op het water hebben.” 

Deventer loopt vast
Tom ontkomt zelf goed aan de werkzaamheden. “Ik ga gewoon op mijn fiets naar het werk,” lacht hij. “Zo gauw er een file op de A1 staat, loopt heel Deventer vast. Dat laat maar weer zien hoe belangrijk de verbreding is.” Tom kijkt dan ook niet naar de vertragingen maar naar het uiteindelijke doel. “De sporadische vertragingen nemen we dan maar op de koop toe.”

 

Images

Twitter

Cookie settings